Fundacja ProKolej wnioskuje przywrócenie stacji Dalekie. Jest reakcja PKP

Wydarzenia

Fundacja ProKolej wnioskuje przywrócenie stacji Dalekie. Jest reakcja PKP

26.04.2025
autor: Źródło: sektorkolejowy.pl, Stacja Wyszków – Serwis Kolejowy
Kłopoty z przepustowością, niska elastyczność rozkładu jazdy, wydłużone postoje pociągów towarowych obsługujących elektrownię i przemysł w Ostrołęce – to rzeczywistość na linii kolejowej Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka. Fundacja ProKolej zwróciła się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o podjęcie działań w tej sprawie i otrzymała obiecującą odpowiedź. Chodzi o przywrócenie do eksploatacji stacji Dalekie.
 
Decyzja o wyłączeniu z użytkowania stacji Dalekie, zlokalizowanej pomiędzy Wyszkowem a Przetyczą, zapadła w czerwcu 2009 roku. Od tamtej pory stacja ta pełni funkcję wyłącznie przystanku osobowego, co negatywnie wpływa na przepustowość środkowej części linii kolejowej nr 29.
„Stacja kolejowa Dalekie znajduje się na 30 kilometrze linii kolejowej nr 29 Tłuszcz - Ostrołęka (10 km za stacją w Wyszkowie). Od zachodu przylega do niej wieś Dalekie-Tartak. Całość otoczona jest gęstymi lasami Puszczy Białej. Stacja posiadała w czasach normalnego funkcjonowania jeden peron z dwiema krawędziami, dwa zelektryfikowane tory dodatkowe, sygnalizację świetlną, kilka sterowanych ręcznie rozjazdów oraz dwa tory boczne, które prowadziły do placów przeładunkowych pobliskich tartaków. Tak było do 2009 roku – w 2020 r. sytuację opisywał serwis stacjawyszkow.pl. - „Stacja została zamknięta 2 czerwca 2009 roku. Zamknięte zostały rozjazdy, nastawnie i wszystkie tory oprócz szlakowego, na którym na całej długości nieczynnej stacji z powodu cyt. „Zamknięta stacja Dalekie dla potrzeb techniczno-ruchowych” obowiązuje prędkość do 40 km/h. Jest to obecnie jedyna nieczynna stacja na całej linii, która pełni funkcję przystanku osobowego.”
W liście skierowanym do PKP PLK S.A, Kamil Sikora, koordynator ds. analiz Fundacji ProKolej zwraca uwagę na konieczność ponownego podzielenia 20-kilometrowego szlaku Wyszków – Przetycz na dwie części i przywrócenia do eksploatacji stacji Dalekie. „W naszej ocenie odtworzenie posterunku ruchu poprawi przepustowość środkowego fragmentu linii kolejowej nr 29 i umożliwi prowadzenie prac manewrowych – w tym obsługę nowo otwartych punktów ładunkowych obsługujących składy drewna” – uzasadnia.
W odpowiedzi czytamy, że zarządca infrastruktury również zauważa potrzebę przywrócenia funkcji technicznych stacji Dalekie. „Działanie to usprawnieni prowadzenie ruchu kolejowego i ułatwi obsługę handlową pociągów towarowych” – wyjaśnia PKP PLK S.A. I informuje, że analizy działań inwestycyjnych uwzględniają możliwość odbudowy stacji Dalekie. A szacunkowy koszt takiej operacji to około 15 mln zł.
„Wstępnie przewidujemy, że odbudowa stacji mogłaby zakończyć się w 2027 roku” – kończy swoją odpowiedź zarządca linii.
Informacje komentuje Stacja Wyszków – Serwis Kolejowy: „Klasyka stanu umysłu PKP PLK. Dla oszczędności w 2009 r. zamknij stację Dalekie, zrób pokrakę z przepustowości na jednotorowej linii kolejowej, by po ponad 16 latach wydać 15 mln zł na odbudowę i ponowne uruchomienie stacji. Oszczędnie. 
Nie mniej podziękowania dla Fundacja Pro Kolej za przypominanie o tym problemie. Otwarcie tej stacji zniweluje większość opóźnień i poprawi rozkład jazdy. Wiele miejsc w Polsce zostało w taki sposób zlikwidowane, co negatywnie wpłynęło na płynność ruchu kolejowego.”
Źródło: sektorkolejowy.pl, Stacja Wyszków – Serwis Kolejowy
fot. Paweł Mielniczak/źródło: stacjawyszkow.kolej.org.pl
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość